A cikkben őszintén kifejtem, hogy milyen kihívásokkal jár egy kávézó nyitása , az átalakítással és a munka elkezdésével járó viszontagságokat, valamint a felmerülő akadályokat. Kitérek a gondolkodásmódomra, és hogy mit miért csinálok/csináltam. Remélem tetszeni fog a cikk, olvassátok szeretettel!

Random kávézó nyitása

A Random története

Az ötlet csírája

2021. februárját írjuk. Már 5 éve működik a Jövőt Építők Generációja – JÉG – Egyesület, amelynek több mint 50 tagja éppen a – COVID kényszerítette online – Közgyűlésen ül. A mindennapi témák mellett egy nem mindennapi kérdést intézek a csapat felé: Mit gondoltok, mi a legnagyobb akadálya a JÉG fejlődésének jelenleg? A válaszra már fel vagyok készülve, a tarsolyomban ott vannak a verziók. Mi más lenne, mint a pénz? Több bevételt kell szereznünk a szervezetnek, hogy nagyobb lehetőségekhez jussunk. De várjunk csak? A szavazás és a vélemények nem ezt mutatják. Ez most meglepett… erre nem voltam felkészülve. A válasz az alábbi: hiányzik egy közösségi hely a csapat számára.

Ez most egy kicsit lesokkolt. Aznap este végig ezen pörgött az agyam. Sajnos a szervezetnek nincs akkora költségvetése, hogy bármilyen közösségi helyet béreljünk. De akkor mi lehet a megoldás? Valami olyat kéne kitalálni, ami nem csak viszi a pénzt, hanem hoz is,és fenntartható,a tagok pedig szeretnek ott tartózkodni. Olyan helyet, ahol lehet más emberekkel is ismerkedni.

Cikáztak ide-oda a gondolataim. Korábban sok kritikát kaptunk amiatt, hogy a JÉG zárkózott, nehéz megismerni a tagságot, és azt, hogy pontosan mit csinálunk. Erre a közösségi hely kifejezetten alkalmas lenne, hogy megmutassuk ezt. Lenne egy fix pont az életünkben, ahol tudnánk találkozni.

Ekkor jött az ötlet, hogy mi lenne, ha ez egy kávézó lenne? Ha nyitnék egy kávézót? De miből lenne rá pénzem? Nah, ezt a kérdést egyelőre elengedtem. Hasonlóan a Babson College jelentkezéséhez, fogalmam sem volt mi lesz a megoldás. Majd ha odaérünk a hídhoz, elkezdhetünk foglalkozni azzal, hogyan oldjuk meg. Annyit mindenesetre tudtam, hogy tavasszal sikerült félre raknom egy kis összeget, amely elégséges lehet a folyamatok elkezdéséhez. A többi meg talán majd jön magától. Bár ez a Babson College 3. félévének a finanszírozására lett félrerakva. Költsem el a Babson tandíját? Ez elég nem jól hangzik, mert a saját tanulmányaimat kockáztatom vele.

Ez lehetséges. De milyen vezető vagyok, ha tudom, hogy a szervezetünk fejlődésének egyik legnagyobb akadálya ez, és én nem azzal foglalkozom, hanem magammal törődők? Az egyik alapértékünk az, hogy a közösség érdeke előrébb való az egyén érdekéhez képest. Rendben, de akkor hogyan fogom megoldani a tandíjat? Erre ugyanaz volt a válaszom, mint korábban már többször az életemben: „Fogalmam sincs, de bízom magamban, hogy megoldom!”

Így a döntés megszületett. Kávézót fogok nyitni. (Amely később italbár/pub is lett végül, de akkor ezt még nem tudtam. Úgyhogy addig a pontig maradok a kávézónál.)

A kávézó nyitásának legfontosabb részei

Több stratégiai döntést is meg kellett hoznom, mielőtt nekiálltam a munkának, hogy megfelelően előkészítsem a nyitást.

A legfontosabb stratégiai döntés

Mi más lenne, mint a lokáció. Tudtam, hogy a helyszín kritikus tényező a sikerhez. Ha a külvárosba lesz, akkor nem biztos, hogy a tagság ki fog járni, vagy olyan gyakran betérni. Nem beszélve arról, hogy nekem is menedzselnem kell, amit a belvárosból könnyebben megteszek. 

Elkezdtem szorgosan a belvárosban helyeket keresni. Majd a feleségem hívta fel a figyelmet egy évek óta elhagyatott helyre a Károly körút 10. házszám alatt. Korábban – 4 évvel ezelőtt – kávézó üzemelt ott, ezért a kialakítása, adottsága viszonylag elfogadható. Sajnos a hely nagyon lepusztult, ez megmagyarázza, hogy mások miért nem vették ki évek óta. Viszont ez egyben sok lehetőséget is rejt magában.

A korábbi években választottunk 1-1 kávézót/kocsmát magunknak közösségi helynek, de valahogy sosem vált a miénkké. A tagok nem érezték magukénak. Itt viszont tudtam, hogy a lepukkantsága nem hátrány, hanem átformálható előnnyé. Mert olyan lesz, amit mi akarunk, amit mi szeretnénk. 

A második stratégiai döntés

Megfelelő döntés a COVID alatt kávézót nyitni? Erre a kérdésre a mai napig nincs jó válaszom, mert éppen a 4. hullám kapuja előtt vagyunk. Tudtam, hogy számottevő turistára még valószínűleg 1-2 évig nem számíthatunk. De a kávézónak nem is erre kell épülnie, hanem a közösségre, a JÉG tagjaira, más szervezetek közösségeire, tehetséges fiatalokra, ismerősökre. 

A harmadik stratégiai döntés

A kiszemelt helyszín egy a Károly körút 10. házszám alatt lévő társasház belső udvara. Jó ötlet egy eldugott belső udvarra kávézót nyitni?

Ez egy nehéz, és egyben koncepcionális kérdés is volt. Alapvetően óriási hátrány egy belső udvarban kávézót nyitni. Mivel nincsen frontálisan az utcán, csak az találja meg, aki tudja, hogy mit keres. Viszont az üzleti modell nem a turistákra épül. Bízom a közösség erejében és,hogy olyan vonzóvá sikerül alakítani a kávézót, hogy egymást fogják hívni a fiatalok. Az eldugott helyszín előnye lehet, hogy én tudom tudatosan kialakítani a „vevőkört”, és nem az élet sodrása hozza.

A negyedik stratégiai döntés

Legyen alkohol a közösségi helyen?

Ez több kérdést is felvetett bennem. Egy olyan közösségi hely legyen, ahol nincs alkohol, fókuszban a tanulás/munka van? Vagy legyen kicsit pubosabb jellegű, ahol ki tudnak kapcsolni és egy pohár sör/bor mellett elbeszélgetni a fiatalok? Az utóbbi tűnt vonzóbbnak. Azért be kellett látnom, hogy sokkal könnyebb közösséget építeni, ha van alkohol is a képletben.

A körbevezetés

Mielőtt megkötöttem volna a szerződést, megkérdeztem a szervezet tagjait, hogy ki az, aki meg szeretné nézni a leendő, tervezett közösségi helyünket. Több, mint 30 fő jelentkezett, akik egy héten belül megnézték és egyrészt konstatálták, hogy ez soha nem lesz készen… (köszi a bizalmat, haha) másrészt a lokáció nagyon megfogta őket. Azonnal elkezdtek ötletelni, javaslatokat tenni. Akkor tudtam, hogy jó úton járok.

Engedélyek, Önkormányzat és az Építkezés 

Mielőtt belekezdtem volna bármilyen építkezésbe, felhívtam az 5. kerületi önkormányzatot, azon belül is a Kereskedelmi Osztályt, hogy megkérdezzem, hogy mi a Kereskedelmi Engedély kiváltásának feltétele, illetve nekem ez mennyi időbe telik.

A telefon végén lévő úriember nagyon kedves és segítőkész volt. Jelezte, hogy az engedélyhez az alábbi papírokra van szükségem:

  • Bérleti szerződés
  • A cég alapító okirata, aki igényli a kereskedelmi engedélyt
  • Zajszint Kibocsátási határozat
  • Aláírási Címpéldány

Ezeket a papírokat adjam le nyitás előtt 1 nappal, és utána meg is kezdhetem a működést. Majd pár napon belül ki fognak jönni rutin ellenőrzést végezni, hogy valóban ott vagyok-e, valóban működök-e. És ha rendben van, akkor meg is kapom a hivatalos kereskedelmi engedélyt. Egyszerűnek hangzik, ugye?

Háááát nem volt az.

De erre majd még később visszatérek.

Viszont feltettem a legfontosabb kérdést: mi a helyzet az alkohol árusítással? Mert tudtam, hogy ha nincs alkohol engedélyem, akkor nem is biztos, hogy érdemes elkezdenem a munkálatokat.

Az alkohol árusítás engedélye attól függ, hogy a helyszínhez van-e 200 méter közelségben óvoda, általános iskola, bármilyen iskola vagy egészségügyi hely, amely tiltja. Az önkormányzati kolléga erre kért pár napot, majd mikor újra hívtam, jelezte, hogy minden rendben van, jogosult vagyok az alkoholárusítás igénylésére.

A kávézónyitás kihívásai

Megkezdődött a következő, és egyben legnagyobb kihívása a kávézó nyitásának. Maga a felújítás/építkezés szakasza.

Első lépésként apához fordultam. Jelezte diplomatikusan, hogy ne számítsak rá ez ügyben. A válasza teljesen érthető volt, ugyanis Vörsről, Keszthely mellől folyamatosan eljárni a csapattal nem éppen kifizetődő. Főleg úgy, hogy a jelenleg futó projektjei miatt magas lenne a kiesett bevétele/alternatív költsége.

Így lett egy másik kihívásom is: soha nem vezényeltem még le építkezést. Tulajdonképpen szembesülnöm kellett három igencsak fontos ténnyel a kávézó nyitás előtt:

  1. Nem szeretem a kávét
  2. Erősen korlátozottan fogyasztok alkoholt (egészségügyi okok miatt)
  3. Nem értek a vendéglátáshoz
  4. Nem értek az építőipari munkálatokhoz

Nem éppen a legjobb kilátások, ha az ember kávézót/pubot akar nyitni. De legalább a vállalkozói szellem megvan.

Nem szeretem a kávét

Valószínűleg koffein érzékenységem van. Ha iszok 1 kávét, akkor nagyon meghajtja a szívem, és nehéz légzésem alakul ki. Ezért is fordulhatott elő, hogy életemben 4 kávét ittam összesen. Erre pontosan emlékszem, ekkora mennyiségnél nem olyan bonyolult megjegyezni. Ebből az első kettőt még amikor az MKB Banknál dolgoztam, és a Bankárképző Mentorprogramban vettem részt Balogh Imre mentoráltjaként. Éppen a vezetői ülésein ültem 22-23 évesen, és ragadt a szemem. A harmadik kávét még Abu Dhabiban kértem ki. Ez inkább turista jellegű választás volt, mert benne volt a „ezt mindenképp próbáld ki, ha arra jársz” című leírásban. A kávét még 2012-ben Az Emirates Palaceban szolgálták fel, az ára már akkor 4000 forint körül volt. Aranyreszelék volt benne egy kis datolyával megspékelve. A negyedik kávét az amerikai tanulmányutam során Miamiban ittam, amikor idén januárban meghívott az osztálytársam. Coladát ittunk, egy fajta kubai kávét, amelynek a lényege, hogy olyan emberrel oszd meg, akit szeretsz/kedvelsz. Mivel a kávé nagyon erős, és 1,2 decit adnak belőle, ezért adtak hozzá 2 centes poharakat, amit shotként lehajtva tudtál fogyasztani. Miután megittam a rám eső 3 shotot, úgy dobogott a szívem, egész nap pörögtem és félig rosszul voltam.

Szóval hiába a kipróbálás, nem szerettem meg a kávét. A feleségem sokáig jól szórakozott azon, hogy úgy nyitok kávézót, hogy nem szeretem a kávét.

Nem értek a vendéglátáshoz

Nah igen, ezt nem igazán kell túlmagyarázni. A Budapesti Corvinus Egyetemen tanultam, vállalati pénzügyet végeztem, közgazdász diplomával rendelkezem. Emellett évekig egy informatikai céget építettem és vezettem. Egyedül a Vörsi Adventi Vásár és a Tüskevár ABC, amely hasonlított egy kicsit hozzá. De ez messze nem ugyanaz, mint Budapesten egy kávézót megnyitni.

Nem értek az építőipari munkálatokhoz

Ezt se igazán szükséges túlmagyarázni. Soha életemben nem foglalkoztam vele. Apámnak van építőipari cége, így még fiatalabb koromban ragadt rám ez-az. Még akár henceghetnék is a 15-17 éves koromban végzett culáger tapasztalatommal, de éreztem, hogy nem sokra megyek most azzal, hogy tudok maltert keverni, vagy cserepezni.

Az építkezés

Ezért óvatosan kezdtem neki. Az volt a koncepcióm, hogy minimál átalakítást fogunk végezni, alig nyúlunk hozzá. Nem baj, ha béna lesz, majd ha lesz bevétel, akkor újítunk. Közel egy hónap telt el, mire rájöttem, hogy ennek nincs értelme. Vagy megcsináljuk rendesen, vagy engedjük el az egészet. Persze, Ádám barátom már röhögött rajtam. Mert ő az elején ezt sugalmazta, és mikor rádöbbentem, hogy igaza volt, akkor süllyedtem is szégyenemben. Ezt hívják tapasztalatszerzésnek.

Építkezés és a JÉG tagok

Az elején, a látogatást követően megkérdeztem, hogy ki szeretne segíteni a kávézó építkezési munkálataiban, és több mint 30 fő jelentkezett. Így megkezdtük a munkálatokat a vakolat leszedéstől a kipakolásig, a falak újra festésétől a téglafal tisztításáig. A téglafal egy hónapot vett el. Először cement fátyollal és salétromsavval tisztítottuk meg, hogy eltávolítsuk a mészkő kivirágzást. Majd több fúróval és drótkoronggal gyakorlatilag ledaráltuk a megmaradt vakolatot róla. Ezt követően többször lekentük mélyalapozóval, aztán impregnáltuk. (Látjátok, mennyi új szót tanultam?)

Nagyon hálás vagyok, hogy rengetegen segítettek az újítások során, de itt szeretnék kiemelni 2 szakembert:

  1. György Ádám

Ő volt a mindenes. Gyakorlatilag az elejétől a végéig végigkísérte az építkezést, és ellátott tanácsokkal, ötletekkel, tippekkel. De ami a legfontosabb, hogy sok szakmai munkát megcsinált saját kezűleg vagy levezényelte. Nélküle bátran állíthatom, hogy most nem lenne Random. És jó hangulat se.

  1. Heller Z. Péter

A szakmai stábot erősítette Peti (művész celeb nevén S.Oszkár, az egyetemista.) Hol ytong falat rakott le Ádámmal, hol vakolt, hol a pult fa részét égette ki.

Ha már a pultnál tartunk…

3. Juhász Balázs

alias Jay-B egy érdekes vállalkozásba kezdett. Vállaltam, hogy finanszírozom az epoxy pult elkészítését. Te láttad már a Randomban? Mert ha még nem, akkor érdemes megnézned. A pultot az elejétől a végéig mi készítettünk (mint ahogy kb. minden mást is.)

A pulthoz vásároltunk egy 5 méteres fát, amit félbevágtunk és két részre osztottunk. Megcserélve az oldalakat, Jay-B és Ádám épített egy kalodát, és a kettő közötti részt kiöntötték kék epoxy gyantával, a tetejét átlátszó epoxyval. Miután megszáradt, a tetejét felsőmaróval leszedte Balázs, majd vágott lyukat a ledfényeknek. A tetejét lekentem vékonylazúr festékkel, hogy a pult színe jobban illeszkedjen a térhez. Ezt követően kapott egy újabb epoxyréteget a tetejére. És láss csodát, szuper kis pultunk született. Ajánlom mindenkinek megtekintésre.

Üzletvezető kérdése

A tervem az volt, hogy már a 0. pontban szerzek egy üzletvezető palántát, akit az úton kinevelek. Milyen véletlenek alakítják az életet, Wágner Nóri rám írt a JÉG-ből. Elkezdtünk beszélgetni, és kiderült, hogy az egyik nagy álma, hogy kávézót szeretne nyitni. Mit ad Isten, én is pont azt akarok nyitni.

Üzletvezető – 1. felvonás

Így felajánlottam neki, hogy legyen az asszisztensem, a jobb kezem a folyamatok során, és tanuljon be. És ha ezt ügyesen teszi, akkor kinevezem üzletvezetővé. Ez egy kicsit bátor vállalkozás volt tőlem, tekintve, hogy Nóri még csak 19 éves. Szerintem Budapesten nincsen ilyen fiatal üzletvezető. De nyomás alatt nő a pálma, és Nóri nagyon ügyes, megvan benne a potenciál.

Random kávé
Nóri első elkészített kávéja a felújítások alatt

Az elején sokat segített Nóri, bombáztam folyamatosan feladatokkal. Ugyanis az építkezéssel párhuzamosan elkezdtük a beszállítók felkutatását is.

Tárgyaltunk több fronton:

  • Ki legyen a kávés beszállítónk?
  • Ki legyen a tea beszállítónk?
  • Milyen soft drink legyen? Pepsi vagy Coca Cola?
  • Ki legyen a sörös beszállítónk?
  • Milyen boraink legyenek?
  • Ki legyen a takarítószeres beszállítónk?
  • Honnan rendeljük az alkoholokat? Itt is több beszállítóval egyeztettünk.

Nóri egészen jól bírta a kiképzést egészen május elejéig. Ahol egy napon felhívott, és jelezte, hogy túl nagy a nyomás rajta, és most jön a nyelvvizsga, szeretné megtartani a hibátlan átlagát a Corvinus Egyetemen, így lemondana a lehetőségről. Amellett, pedig most fiatal, és a nyáron nem szeretne teljes állásban dolgozni, inkább pihenni, nyaralni és élvezni az életet, amire korábban nem volt annyi lehetősége. (Nem hibáztathatom, az egyetemi élet már csak ilyen…)

Egyrészt örültem annak, hogy Nóri – nem tudatosan, de – kivárta, hogy befejezzem az MBA tanulmányaim első évét, és csak utána „mondott fel.” Másrészt kicsit összerogytam, hogy most ki fogja akkor vinni a kávézót. Nem volt mit tenni, nekem kellett az élére állni, és folytatni még több feladattal a munkát. De hát én voltam az, aki vállalta a felelősséget, nem más.

Viszont közben tudtam, hogy szükségem lesz üzletvezetőre is…

Üzletvezető – 2. felvonás

Ahogy haladtak a felújítások, párhuzamosan elkezdtem keresni üzletvezetőt. Feladtam hirdetést, megosztottam facebookon az ismerőseim között. Érkezett 5 jelentkező. El is hívtam őket a felújításhoz, elmeséltem a koncepciót.

  • Volt olyan, aki megijedt a felújítási munkálatoktól. Azt hitte, hogy ott van egy kész kávézó, csak be kell állnia.
  • Volt olyan, aki olyan flegmának és sheftesnek tűnt, hogy inkább elvetettem a lehetőségét.
  • Volt olyan, akinél látszott, hogy elvállalná, de biztosan nem tudná teljes erőbedobással vinni.
  • Volt olyan, akinek semmilyen üzletvezetői tapasztalata nem volt; sőt vendéglátós se. De legalább megpróbálta…
  • Volt olyan, aki nagyon szimpatikus volt. Megkérdeztem tőle, hogy mennyit kérne. Pár nap gondolkodás után felhívtam, hogy megadom az ő általa igényelt összeget. Majd mondta, hogy átgondolta, mégsem szeretne váltani.

Úgyhogy megint üzletvezető nélkül maradtam…

Üzletvezető – 3. felvonás

Már javában a felújítások végén jártunk, amikor éreztem, hogy az üzletvezetői állás nagyon kritikus, és ha nem lépek, akkor rám fog szakadni az egész folyamat. Jött is egy érdekes megkeresés egy ismerősön keresztül. A jelöltem szimpatikus volt, üzletvezető-helyettes volt korábban, majd éppen a COVID előtt nevezték volna ki üzletvezetőnek, amikor bezárták a helyet és elvesztette a munkáját. Elment fogászati asszisztens átképzésre. Megállapodtunk az árban, és elkezdtük a közös munkát. Elmentünk közösen bevásárolni, hogy igénye szerint meglegyenek a szükséges eszközök. Közben már készen voltunk az építkezés nagy részével, és elkezdtem foglalkozni a finom hangolással és az áruk beszerzésével. Majd két héttel később jött egy telefon. Gondolkodott, és jelezte, hogy mégsem szeretne üzletvezető lenni a piaci bizonytalanság miatt. Inkább marad a fogászati asszisztens munkánál.

Úgyhogy megint üzletvezető nélkül maradtam…

Üzletvezető – 4. felvonás

Már kezdett nagyon zavarni a helyzet, hogy nincsen üzletvezető. Tudtam, hogy anélkül nagyon nehéz helyzetbe kerülök, mert ha nekem kell ellátni az összes munkát, akkor el fogok veszni. Egyrészt soha nem csináltam ilyet, másrészt tudtam, hogy lassan ideje nekiállni a Babson College támogatás szerzésének. És ha arra nem lesz kapacitásom, akkor bukom a 2. évemet. Ami olyan veszteség lenne, amit sosem tudnék feldolgozni. Ekkor szintén jött egy ismerős, aki erősen érdeklődött az állás után. Egy pékségnél dolgozott, a munka nagyon monoton volt, és kiváló fejlődési lehetőségnek tűnt számára az üzletvezetői állás. Nekem kicsit kockáztatásnak tűnt, mert nincsen tapasztalata üzletvezetőként, viszont a pékségnél általa végzett munka: emberek felvétele, betanítása, számlázás stb. hasonlított az igényelt feladatokra. Úgyhogy megtettem az ajánlatomat, ami szimpatikus volt neki. Mondta, hogy másnap akkor visszajelez, de örömmel fogja csinálni. Végre, végre!

Aztán nem jelentkezett másnap. Sem harmadnap. Pár nap elteltével találkoztunk, és elmondta, hogy olyan szintű fizetésemelést kapott a pékségnél, amikor másnap bejelentette a cégnél, hogy elmenne, amit nem utasíthatott vissza. És beláttam, hogy azt én nem tudnám megfizetni. Úgyhogy végül is jót tettem vele. Azóta se láttam a kávézónkban. 

Üzletvezető – 5. felvonás

Így hát újra üzletvezető nélkül maradtam… Közben záporoztak a folyamatos kérdések az ismerőseimtől, a szervezet tagjaitól, hogy ki fogja vezetni a kávézót? Egyelőre meguntam ezt az egész üzletvezetői dolgot. Úgyhogy a válasz nem volt más, mint én. Akkor hát én leszek az üzletvezető.

A fogadtatás és a név eredete

Mikor az építkezések folytak, a szomszédos boltok tulajdonosai, üzletvezetői és alkalmazottai rákérdeztek, hogy mit tervezek. Jeleztem, hogy kávézót fogok nyitni. A válaszok spontán, nagyon nyersek voltak:

  • „Az előző 7 kávézó kb. 1 év alatt csődbe ment. Sok szerencsét!”
  • „Azt tudod, hogy halott ötlet kávézót nyitni itt?”
  • „Ez a hely el van átkozva, itt mindenki tönkrement.”
  • „Van 100 kávézó az Astorián, minek csinálsz még egyet?”

A kedvencem a 30 éve ott dolgozó gondnoktól volt. Megérkezett, megkérdezte, hogy mi lesz itt. Mondtam, hogy kávézót tervezek nyitni. Idézem a válaszát: „Zárd be, nincs értelme.” => Szóval még a gondnoktól is kaptam üzleti tanácsokat.

Ha láttam, hogy a beszélgetőtárs arra érdemes, elkezdtem az üzleti koncepciómat elmesélni. Egyszer kaptam egy pozitív választ is: „Már most több koncepciód van, mint a korábbi kávézóknak együttvéve.”

A név – Random

Mikor megkérdeztem a Jövőt Építők Generációja tagságát, hogy mit gondolnak, hogy mi legyen a kávézó neve, akkor reflexből rávágták, hogy „Random Coffee” – mi más? Ez onnan eredt, hogy a JÉG-ben van egy programunk, a Random Coffee, ami azt jelenti, hogy havonta egyszer véletlenszerűen össze sorsoljuk a tagságot párokba, és lehetőségük van egy kávé mellett 1-1 órára leülni és megismerni egymást. Tekintve, hogy a szervezet jelenleg 130 főt számlál, egy ilyen kezdeményezés sokat segít a másik megismerésében.

Megszületett a cég neve is: JÉG Random Coffee Kft.

Aztán szomorúan döbbentem rá, hogy a Coffee (kávé) és a Café (kávézó) szavakat az emberek mindig összekeverik, az pedig nagy hátrány lenne, ha éppen a kávézó után kutatnak.

Ráadásul, azzal, hogy szeretnénk alkoholt is árulni, nem tudják az emberek, hogy akkor most kávézó vagyunk, vagy italbár. Legyen akkor Random Coffee & Bar? Egyrészt ezt túl hosszúnak találtam, másrészt jöttek ki ilyen és ehhez hasonló találatok Google keresés során.

És mi lenne, ha szimplán Random lenne? Azért valljuk be, hogy ez sok szójátékra ad lehetőséget. Egy Random tali? Egy Random kávé? Egy Random ital? Megtetszett a név és a szójátékok adta lehetőség. Eldőlt a név, Random lett.

A logó és a Husky-festmény

Korábban már említettem számotokra Nagy Helga Petrát, aki a logómat készítette a weboldalra, és most már a Random logóját is. De  emellett kiderült, Helga festette Budapesten a Don Pepe pizzériákba az olasz tájképeket is. Így hát felkerekedtem, és felkértem, hogy fessen valami különlegeset számunkra, egy Husky festményt. mint korábban is, Helga örömmel támogatott az ötletemben és segített a megvalósításban!

Mit ábrázol számunkra a Husky?

Amikor a husky szelleme jelenik meg az életedben, arra vagy emlékeztetve, hogy maga az út számít, nem a célállomás. Az út lehet hosszú és fárasztó, lehet gyors és könnyű, de te állj mindig készen arra, hogy megtöltsd élettel.

A husky a legjobb döntések meghozatalát jelenti, a legjobb tapasztalatokat szerezheted meg. Segít a konfliktus kezelésében és a nehézségek leküzdésében.

Arra sarkall, hogy az ösztöneidre hallgass akkor, amikor megmérettetéseken kell keresztül menned. Segít összpontosítani és hangsúlyt helyezni a szeretteiddel való kapcsolattartásra, hogy könnyebben küzdj meg az élet akadályaival.

A belső erőt szimbolizálja és az éles intelligenciát, amellyel rendelkezel. Kifejezi a szabadság utáni vágyadat és azokat az utakat, melyeket meg kell járnod életed során, akár szeretnéd, akár nem.

Arra sarkall, hogy a legkeményebb körülmények között is megtaláld a boldogságot. Nézz szembe a kihívásokkal és győzd le a nehézségeket! A  husky emlékeztet arra, hogy segíts és szolgálj másokat, de válság idején lépj előre és légy te vezető!

A bürokrácia, a kereskedelmi engedély és az alkoholárusítás engedélyének története

Virág Attila, Polgár Dániel és a Hub55

Atis és Dani nélkül nagy bajban lettem volna. Külön meg szeretném köszönni azt a segítséget, amit adtak a kávézó nyitása során. Bármikor fordulhattam hozzájuk a különleges kérdéseimmel, örömmel segítettek a tapasztalatok megosztásában. Attilát és Danit még a Hi5 nevezetű helyről ismerem, amely a JÉG közösségi helye volt korábban, közel egy évig. Annak az együttműködésnek azért lett vége, mert megszüntették azt a helyet, és elköltöztek. Viszont a kapcsolatot azóta is tartjuk és ápoljuk. Attiláék jelenleg egy óriási területen működtetik a HUB55 nevezetű helyet, és sokéves tapasztalattal rendelkeznek a vendéglátás területén.

Danit az egyik nap szomorúan felhívtam, hogy az építkezésnek sosem lesz vége. Május közepére terveztem a nyitást, és itt van június vége, és még mindig nem állunk készen. Nincs üzletvezető, alig van alkalmazott, küzdök a bürokráciával, az építkezés egy soha véget nem érő esemény. Dani mondta, hogy ne is folytassam, pontosan tudja, hogy miről beszélek. Elmesélte, hogy pl. a Hub55-nél úgy történt, hogy az egyik nap felkelt, és eldöntötte, hogy a másik nap ki fognak nyitni, mert ennek már nincs értelme, végtelenségig lehetne húzni és nem szeretné tovább. És kinyitottak. Ezt javasolja nekem is. Ne akarjak sokat, nyissak ki, aztán a többi jön magától.

Úgyhogy nem sokkal később leadtam én is a szükséges papírokat az előzetes megnyitáshoz, és július 2-án megnyitott a Random. Majd megtartottam a hivatalos megnyitót július 29-én.

Wow, wow, wow. Ne rohanjunk ennyire előre.

Mi történt július 2 és július 29. között? Elaludtam?

Fussunk vissza az időben áprilisra. Ha emlékeztek, azzal kezdtem a történetemet, hogy felhívtam az önkormányzatot, hogy a megnyitáshoz milyen anyagok szükségesek. A bérleti szerződés, a cég alapító okirata, az aláírási címpéldány, valamint a zajszint kibocsátási határozat kellett. Az úriember azt mondta az önkormányzatnál, hogy leadjuk ezeket a papírokat, aztán 1 nap és kinyithatunk. Volt egy olyan megérzésem, hogy ez túl egyszerűnek tűnik, úgyhogy gondoltam elkezdem intézni inkább áprilisban, nem várok a nyitás előtti 1-2 hétig.

Természetesen első lépésként meg kellett alapítani a céget. Ebben dr. Csekeő Bálint ügyvéd barátom volt a segítségemre. Ezzel meglett az alapító okirat és az aláírási címpéldány. Ezt követően intéztem a bérleti szerződést is.

Már csak a Zajszint Kibocsátási határozat volt vissza. Felhívtam a Zajszint Kibocsátásért felelős területet. A hölgy kedvesen jelezte, hogy le kell adnom pár papírt, ha megvan, akkor 15 napon belül jóváhagyják és megküldik nekem a határozatot. (Még jó, hogy nem pár nappal a nyitás előtt álltam neki, gondoltam magamban.)

A határozat igénylése során a dokumentumon volt egy ismeretlen rész: KÜJ szám.

Akkor fogalmam nem volt, hogy mit jelent. Most már tudom.

KÜJ-szám: Környezetvédelmi ügyfél jel

A környezetvédelmi hatóság ez alapján azonosítja be a céget. Erre szükség van pl. hulladékbevallás miatt, vagy tevékenység jelentős bővülése esetén egységes környezethasználati engedélyeztetés miatt.

Hogyan lehet ilyet igényelni?

Be kell lépned az OKIRKAPU rendszerébe (korábbi ÁNYK rendszere), ott tudod igényelni. Ennek a folyamathoz viszont pár napra szükség van. Így hát elkezdtem.

Ekkor döbbentem rá, hogy a KÜJ-szám igényléséhez szükség van a KTJ-számra.

Akkor fogalmam nem volt, hogy mit jelent. Most már tudom.

KTJ-szám: Környezetvédelmi területi jel

Ez a cég telephelyére vonatkozó azonosító szám. Ez alapján azonosítanak be, hogy hol végzed a munkát. Ez is pár napot igénybe vesz. A KTJ megigényléséhez szükség van az EOV koordinátára. Ezt se tudtam, hogy mi pontosan, de legalább ennek könnyű volt utánanézni. Viszont szükség volt a KTJ-szám megigényléséhez egy meghatalmazást adni a cégem által, hogy én, mint ügyvezető igénylem a cég nevében ezt a számot. Le is adtam. Pár nap múlva érkezett a válasz, hogy nem fogadták el. Ennek az oka, hogy nincs rajta az aláírásom mellett a hivatalos cégbélyegző.

Szóval következő lépésként elmentem céges bélyegzőt készíteni, mert hiába, nem elég az aláírásom, szükség van már itt az elején a hivatalos bélyegzős aláírásra. De legalább a végére értem a folyamatnak.

Összefoglalva

„elég, ha a nyitás előtt 1 nappal megkeresel minket és leadod a papírokat” – mondta az önkormányzati harcosunk. Csakhogy a Kereskedelmi Engedélyhez Zajszint Kibocsátási határozat kell. A zajszint kibocsátási határozathoz KÜJ szám kell. A KÜJ számhoz KTJ szám kell. A KTJ számhoz meghatalmazás kell, és céges bélyegző És természetesen bármelyik verzióban visszadobhatják hiánypótlásra, amit meg is tettek az esetemben.

Szóval másfél hónap alatt összeszedtem a szükséges dokumentumokat, és beadtam. Így másnap, július 2-án elkezdhettem a működést. Ez ilyenkor előzetes működést jelent, mert amíg ki nem jönnek ellenőrizni, és jóvá nem hagyják, addig hivatalosan nincs meg a működési engedély, csak az előzetes kereskedelmi engedély.

Alkoholárusítási engedély és annak kihívásai

A COVID által digitalizálódunk, ugye? Így tett az önkormányzat is. A COVID előtt a következő ügymenet volt: bevitted a szükséges papírokat a kereskedelmi engedély kiváltásához (a fentebb említett papírokat, és a Vásárlói könyvet (korábban panaszkönyv), plusz a nyitásra már rendelkezned kellett online kasszával, ami be van kötve a NAV-hoz. Ekkor kiadták a kereskedelmi engedélyt, és kaptál hozzá egy nyilvántartási számot. Ezzel a nyilvántartási számmal tudsz alkoholt rendelni. Ugyanis az összes alkoholt gyártó cég a nyilvántartási szám megadása után fog kiadni alkoholt. Anélkül a jogszabály szerint nem adhat!

Igen ám, de a Covid alatt változott a helyzet.

Az önkormányzat digitalizálódott, és a COVID miatt bejelentette, hogy csak online fogadnak el kereskedelmi engedély kiváltásához leadott papírokat. Ezzel egy probléma volt, de az óriási. Ezáltal meg kellett várni, amíg kijönnek, és ellenőrzik személyesen, hogy megvan-e a Vásárlói könyv, megvan-e az online kassza stb. és csak utána adnak Nyilvántartási számot. Tehát azzal, hogy digitálisan adhattam le, az előzetes nyitva tartás során nem tudtam még alkoholt árulni. Viszont az előzetes nyitva tartás során neked le kell adnod egy nyitvatartási időszakot, ahol kötelező nyitva tartani, mert bármikor jöhetnek ellenőrizni. És ha akkor nem vagy nyitva, akkor megvonják tőled a kereskedelmi engedélyt, így nyilvántartási számot sem kapsz.

Pár nap, mondta ő

Szóval, emlékezve az önkormányzati kollégánk szavaira, hogy a beadás után pár nappal kijönnek ellenőrizni, vártam bizodalommal. Nem jöttek, vártam, nem jöttek. Így hát felhívtam őket telefonon. Jelezték, hogy megkapták a kereskedelmi engedély kiváltásához szükséges dokumentumokat, úgyhogy ne aggódjak. És szeretnék felhívni a figyelmemet, hogy ennek a feldolgozására 8 nap áll rendelkezésre, és az ellenőrzéshez pedig 15 nap áll rendelkezésre. De ne aggódjak, hamarosan jelentkeznek. Az 5. nap felhívtam őket újra. Ugyanezt elmondták. Így hát rákérdeztem a kollégára:

Elnézést kérek, hogy hülyeséget kérdezek, de csak hogy biztosan értsem a helyzetet: én egy pubot szeretnék működtetni. A nyitvatartási időnk minden nap 12 órától 22 óráig tart. Amíg nem kapom meg a kereskedelmi engedélyt (és ezzel a nyilvántartási számot), addig nem tudok alkoholt árulni. És nem fognak kávét venni már este 6 után. Meg tudná esetleg mondani, hogy mikor jönnek ellenőrizni? A válasz jött azonnal: nem, természetesen nem mondjuk meg. A 15 napon belül bármikor.

Tehát ha jól értem, akkor legyek nyitva állandóan és várjuk Önöket? És addig működjek teljesen veszteségesen, ugyanis szinte semmit nem tudok értékesíteni, mert nincs árum a nyilvántartási szám hiánya miatt.

Tudjátok erre milyen választ kaptam? Idézem:

„Más is jelezte már ezt a problémát!”

– ezen azért magamban mosolyogtam pedig nem volt vicces!

 De nincs mit tenni, ez a jogszabály jelenleg. Ő nem tud nekem segíteni.

Így hát türelmesen vártam. A 7. napon megkaptam, hogy feldolgozták a kereskedelmi engedély iránti kérésemet, és elutasították, mert szabálytalanul adtam be. Ennek oka: a bérleti szerződésen nem volt rajta a céges bélyegző (ami egyébként nem is kötelező, mert szerződést aláírni céges bélyegző nélkül is lehetséges), illetve az adatlapon feltüntettem a befogadó számnál a terasz befogadóképességét is, és nekik anélkül kell. Illetve bejelöltem azt is, hogy ez egy kávézó, és azt is, hogy egy italbár. És kötelező egyet választanom, mert nem lehet mindkettő egyszerre. (Ezek azok a hibák, amik személyesen sosem fordulnának elő, mert ott ezek a dolgok tisztázhatók.. De hát hiába, digitalizálódunk, haladni kell a korral.)

A visszautasítás

Gondolhatjátok, hogy mennyire felzaklatott a válasz. Ott álltam üzletvezetőként 4 alkalmazottal. Mit mondok most nekik? Az értesítés szerint másnap tilos nyitva tartani, mivel megszűnt az előzetes engedély, és egyben büntetendő is.

Egy lehetőségem volt, azonnal leadni újra a papírokat, kijavítva a hiánypótlás igényeivel. Ez nem volt kis munka, mert este el kellett érnem a tulajdonost, hogy a bérleti szerződésre rakja rá a céges pecsétet és szkennelje be és küldje el. Szerencsére nagyon rugalmas volt, úgyhogy kitöltöttem újra az adatlapot, és az új bérleti szerződéssel feltöltöttem 23:58 perckor az epapir.gov.hu oldalára.

Így másnap is nyitva lehettünk hivatalosan, újra az előzetes engedéllyel. És ezzel újra kezdődött elölről a visszaszámlálás. Ketyegett a 8 nap, és a 15 nap. Minden nap bent voltam reggel 10-től este 11-ig, várva, hogy érkeznek. Vagy éppen a Randomon dolgoztunk, vagy onnan dolgoztam a többi projektemen. Újra kivártak a 7. napig, de most már óriási örömmel konstatáltam, hogy a kereskedelmi engedélyünket befogadták, az adatlap és a szükséges papírok szabályosan lettek beadva. Úgyhogy vártam, hogy jöjjenek ki ellenőrizni. Nagyon izgultam, hogy jöjjenek meg minél előbb, mert tudtam, hogy a 14-15. nap, vagyis az utolsó két nap külföldre kell utaznom egy pár napra egy konferenciára.

De bíztam benne, hogy nem az utolsó nap fognak jönni ellenőrizni, mert előtte már a dokumentumon és telefonon is jeleztem, hogy számomra nagyon fontos, hogy meglegyen az alkoholárusítás miatt.

Gondolom ti is láttátok előre, hogy az utolsó nap jöttek. Amikor külföldön voltam, és az alkalmazottam volt benn. Hívott is telefonon: elutasították a kereskedelmi engedélyünket. Teljesen ledöbbentem. Amikor a HACCP papírokhoz kihívtam az azzal foglalkozó céget, aki a papírokat készítette nekünk, akkor azt mondta május végén, hogy bár még készen sem vagyunk, de már most 80%-kal jobban állunk, mint bármelyik vendéglátós cég. Ha nekünk nem adják meg az engedélyt, akkor senki nem érdemelné meg.

Ezek a gondolatok kavarogtak a fejemben, és értetlenül álltam ott. Rövidre zárva a történetet, újra be kellett adni a hiánypótlást, és utána fogadták el és kaptuk meg a kereskedelmi engedélyt. 

Nagy Zoltán és a Boutiq’Bar

Nagy Zoltánnal, a Boutiq’Bar alapítójával kb. 5-6 évvel ezelőtt találkoztam először, egy ismerősöm kötött össze vele. Interjút készítettem vele, csodáltam a gondolkodásmódját és a hozzáállását, ahogy felépítette a Bárt. Aki nem ismerné, a Boutiq’Bart 2012 óta beválasztják minden évben a világ 50 legjobb koktélbárja közé. A találkozásunkat követően kb. félévente kértem tőle találkozót, hogy beszélgessünk.

Mikor először írtam neki márciusban, hogy elkezdtük a felújítását a Randomnak, és találkozzunk, mert szeretném megmutatni. Annyit válaszolt, hogy „Bolond vagy barátom, oda? 50 méteren belül 100 másik van. Miben leszel más? De végülis mindegy. Tudod mit mond a mondás. Okos ember a más, buta a saját hibáiból tanul” – Hát így indult vele a kávézó ötletem.

Aztán 2 hónappal később sikerült összehozni a találkozót, ahol megmutattam neki a helyet, elmondtam neki a Random koncepcióját, üzleti tervét és a modellemet.

Annyit válaszolt:

„Ez így már mindjárt más!”

Ez nagyon jólesett. Elkezdett segíteni több dologban is, a beszállítókban, a trükkökben, meglátásokban. És rengeteg tanáccsal látott el a pult tervezését illetően, ami még várat magára. Elkészítettem egy hosszú listát, hogy milyen fejlesztéseket szükséges csinálnom, hogy a hely jobb legyen. Ahogy jön a bevétel, úgy fogom visszaforgatni fejlesztésekre.

Megbeszéltük vele, hogy tartani fog két eseményt a Boutiq’Bar keretében, ahol eljön személyesen, és ő fogja keverni a koktélokat.

Az első alkalom előtti nap felhívott, hogy le lehet-e mondani az eseményt? Kicsit megijedtem. Kérdeztem, hogy miért? Jelezte, hogy most nyílt a Random, elfoglalt, és „négy fő miatt nem szívesen jönne el.” Kértem, hogy már ne mondjuk le, mert meghirdettem az eseményt 1 hete.

Utána éjszaka forgolódtam is, mert én se tudtam, hogy mennyien fognak eljönni. Féltem attól, hogy ha valóban 4 ember jön el, akkor teljesen leégtem előtte.

Végül is jól sikerült, rengetegen jöttek el, tele volt az egész Random. Nem volt Zolinak sok pihenési ideje.

A végén ennyit mondott, ami többet ért mindennél:

„Most megleptél.”

Richnovszky Ádám színre lép

Ádámot már korábban említettem, egyike azoknak az embereknek, akik támogatják és segítik a tanulmányaimat. És jelezte, hogy látja, hogy mit építek, mi a célom, mit valósítok meg, ezért ebben is szeretne segíteni. A tűzoltó készüléken keresztül, a bor beszállításán át sok mindenben segített. Ezúton is köszönöm a sok segítséget!

A Random missziója, az üzletvezető és a váratlan sokk

A Random missziója, hogy értékes találkozási lehetőséget nyújtson a tehetséges fiataloknak kikapcsolódáshoz.

Ezért már több szervezetet is meghívtam a JÉG mellett, hogy töltsenek ott időt. Többek között:

  1. Global Shapers Magyarország Egyesület: A Világgazdasági Fórum ifjúsági szervezete, amely a globális problémákat lokális megoldásokkal szeretné segíteni.
  2. FAKT – Fiatal Autonóm Közgazdászok Társasága: a Corvinus Egyetem szakkollégiuma
  3. ESN – Erasmus Hallgatói Hálózat – összefogja a csereprogramra érkező külföldi diákokat
  4. Mensa Hungariqa Egyesület: A magas intelligencia szinttel rendelkező emberek szervezete
  5. Peak Mindset Mastermind csapata: 25-35 éves kiemelkedő vállalkozói és vezetői tapasztalattal rendelkező fiatalok csapata
  6. Startup Maffia csapata: A Startup világ iránt érdeklődő emberek
  7. Több cég és fiatal szervezi már oda kávézásait, tárgyalásait, megbeszéléseit. De otthont ad pl. a Morgan Stanley egyik alkalmazottjának is, aki home officera használja. Egyre több freelancer is megjelenik. (Van egy „Ne zavarj” lámpánk arra az esetre, ha valaki dolgozni szeretne, és kerülné, hogy hozzászóljanak.

Mint látható, a hely a harmadik stratégiai döntésemet követi. Azaz én tudom felépíteni a megfelelő közösséget, és a hely kiváló lehetőséget nyújt a fiataloknak értékes kapcsolatok építésére. [Felhívás: ha egy szervezet vezetője/tagja vagy, és érdekelne a Random, mint találkozási/közösségi pont, akkor keress bátran!]

Dr. Kürti Sándor, a Kürt Zrt. alapítója tart előadást a Randomban

Mitől különleges a Random?

A különlegesen elragadó hely mellett kitaláltuk a

  1. a Random kávét,
  2. a Random limonádét és
  3. a Random sört.

Mit is jelent ez?

A választott italod mellé kaphatsz egy véletlenszerűen, dobókockával kidobott fűszert, amellyel ízesítjük az italod. Megállapodást kötöttem a Fűszerész céggel, és olyan fűszereket ajánlottak, amelyek az adott italhoz kifejezetten illenek. Így nincs rossz dobásod, csak különleges ízes és fűszerek. A kávédra kaphatsz például szerecsendiót, tonkababot vagy mézeskalácsot. A limonádéhoz többek között hibiszkuszvirágot vagy citromfüvet. A sör esetén találkozhatsz a madagaszkári vadborssal vagy a levendulavirággal, amely feldobhatja a napodat.

Random Kártya

Miután megfűszereztünk a kávédat és mindennapjaidat, akkor húzhatsz a véletlenszerű kártyáink közül, amely elgondolkodtató kérdéseket tartalmaz. Az a célja, hogy kizökkentsünk a mindennapi problémákból és különleges dolgokon gondolkodtassunk el.

A többi, hogy te mit hozol ki belőle, már rajtad múlik.

Nóri – beérik a gyöngyszem.

Nóri nem sokkal a nyitás előtt megkeresett, hogy bár heti 40 órát nem vállalna, ahogy korábban is jelezte, de heti 20 órában szívesen dolgozna nálam. De felelősséget egyelőre nem szeretne vállalni, így maradna alapvetően pultos munkakörben.

Természetesen jeleztem neki, hogy rendben van.

Már a nyitás ideje alatt bebizonyította, hogy sokkal tehetségesebb, mint egy szimpla pultos. Különleges érzéke van a kommunikációra, könnyen elegyedik beszélgetésbe az emberekkel, és folyton mosolyog. Ez utóbbi az egyik legfontosabb tulajdonsága a vendéglátásban dolgozó, kiemelkedően teljesítő embereknek! Szimplán azzal, ha a vendéglátós rád mosolyog, már fel tudja dobni a napodat. Nóri teljesítménye egyébként erősen korrelál a telefonszámát elkérő fiúk számával. Ebben, hogy is mondjam, nem szűkölködik. De nagyon ügyesen kezeli a helyzetet, úgy hogy büszke vagyok rá.

Aztán ahogy teltek a napok, Nóri egyre jobban érezte magát, egyre több időt töltött a Randomban. Pár héttel később meg is keresett, hogy úgy érzi, hogy sokkal többet csinál, mint egy sima pultos. Ezt én is így éreztem, ezért szerettem volna magasabb fizetéssel is hálálni.

Aztán jött az első kihívás, amikor elutaztam Bulgáriába konferenciára, 1 hétre. Nóri vette át a parancsnokságot a Randomban, és jól teljesített. Egyre több feladatot lehetett rábízni, és egyre jobban megbíztam benne.

És lám, miből lesz a cserebogár? Elutaztam Amerikába 5 hétre, és rábíztam a teljes irányítást. És örömmel tapasztaltam, hogy milyen ügyesen vezeti napról napra, hétről hétre a Randomot! Nóri egy kis gyöngyszem. 

A váratlan sokk

Bevallom, ezt a fejezetet már nem terveztem iderakni a publikálás előtt. Mikor elkezdtem írni a cikket, akkor még nem gondoltam, hogy megtörténik velem. De közben kaptam egy olyan visszajelzést, ami nagyon szíven ütött. Tudjátok, amikor valaki olyat mond, hogy érzed, hogy az a velejéig hat. Egy olyan kritikát kaptam a közeli barátaimtól, amire nem számítottam. Főleg nem tőlük. Az alábbi mondatot: „Te a Randommal a barátaidból profitálsz” – és mindezt azzal a hangsúllyal, amely azt nyomatékosítja, mintha a „barátaidat húznád le.”

Hát aki egy kicsit is ismer, azt tudja, hogy mennyire bántó ez a mondat számomra.

Nekem olyan a gondolkodásom, ha valakinek van egy üzlete, vállalkozása, akkor inkább az ismerőstől rendelem, és vele állok kapcsolatba, hogy egymás pozícióját erősítsük. Sokszor megtehetném, hogy mástól rendelek, aki olcsóbban adja, vagy éppen lealkudom a földig az árat, mert ismerős. De nem teszem.

Érdekes az esettanulmány, leírom a helyzetet, amivel találkoztam. Tovább ítélkezni nem szeretnék a témában, viszont nagyon szívesen fogadnám kommentben a véleményeteket, hozzászólásotokat a témában, ti hogy gondoljátok, vagy volt-e már hasonló tapasztalatotok.

Ahhoz, hogy leírjam a „baráti vita” lényegét, képzeljük el az alábbi helyzetet: tegyük fel, hogy megszervezem mondjuk a saját születésnapom, és mindezt a saját kávézómban. Akkor ott mi legyen az ár, amit fizetni kell a barátaimnak?

  1. A teljes árat?
  2. Kedvezményes árat?
  3. Semmit, hívjam meg én őket teljesen?

A következő ebben az érdekes: ha a születésnapomat elviszem egy teljesen más vendéglátó egységbe, bárba, ami nem az enyém, akkor ott minden barátom kifizeti az ottani teljes árat, és még borravalót is ad. (A helynek teremfoglalási díjat kell fizetnem, vagy kötelező min. fogyasztást kell vállalnom.)

Ha viszont a születésnapom a saját kávézómban van (ami egyébként most indult), ahol én adom a helyet, az alkalmazottakat, akkor az a vita tárgya, miért nem ingyen ihatnak.

Ha mindezt hosszabb távon gondolják a barátaim, hogy miért nem kaphatnak nagy kedvezményeket, akkor – ha feltételezhetően sokat járnak a kávézóba – a sok kedvezmény miatt nem tudom fenntartani a helyet, mert veszteséges lesz és csődbe megy. Mint ahogy jó pár ilyen esetet hallottam már. Nem is beszélve arról a dilemmáról, hogy akkor vannak jó barátaim, meg kevésbé jó barátaim? Hol húzzam meg a határt a kedvezmény esetén? És utána jön a másik, hogy ő miért nem kap?

Beszéljünk arról a verzióról, hogy ingyen adom. Ilyenkor az ember úgy gondolja, hogy „nekem úgyis kevesebbe került, mert én olcsóbban jutottam hozzá az italhoz” – csak azt felejti el, hogy én abból a napi bevételből fizetem ki a bérleti díjat, a munkabért, a járulékokat, az alapanyagot, az Artisjus zenehallgatási díját, a könyvelési díjat, az amortizációt stb. csak hogy pár költséget említsek, ami aznapra eső fix költség. Tehát ilyenkor ha valaki „ingyen kéri”, akkor nemcsak azt a piát kéri ingyen, hanem a hozzá tartozó összes fix költséget, szolgáltatást is ingyen kéri, amely benne van. De ez persze az embereknek nem jut eszébe.

És mikor próbálom elmagyarázni, hogy én hogyan gondolkodom, akkor ilyen jellegű utalásokat kapok: rendben, ha ezen nem változtatok, akkor nem jönnek többet hozzám, mert nem akarják, hogy belőlük profitáljak. (Tehát nem akarnak nekem jót?)

Ez a mélyen gyökerező, irigységen alapuló, mérgező kultúra nagyon megnehezíti a vállalkozók helyzetét. Mert ebből a gondolkodásból kiindulva az emberi kapcsolatok nagyon mélyre süllyedhetnek. (Persze vannak kivételek, tisztelet nekik.)

Mint mondhatnék, ezek a szavak, mondatok, viták rosszul esnek. De hát az ember nem mindig csak a bíztatást és a jó dolgokat kapja.

Viszont szerencsére abból is rengeteget kaptam az elmúlt időszakban, igy arra billen a mérleg nyelve!

Külön szeretnék köszönetet mondani…

A Random építkezése során lehetőség volt támogatni a Randomban zajló folyamatokat (még mindig lehet!) és ezen keresztül lehetett jutni:

Random Asztalhoz: Balla-Török Bettina, Bertalan Bence, György Ádám, Heller Z. Péter, Richnovszky Ádám, Dr. Szentes Bence, Webium Solutions Kft.

Random Téglához: Belegrai Angéla, Brém Gergő, Juhász Jay-B Balázs, Horváth Iván, Schell Judit, Szabó Petra, Szabó Tamás Tavken

Egyszeri támogatók: Apáthy Száva, Balla Bence , „Valaki Mister”, Szász László, Török Tamás Levente 

Itt szeretném kiemelni a JÉG tagokat, akik sokat tettek azért, hogy a Random megszülethessen. Közülük is név szerint ki szeretném emelni: Alexy Marcellt, Győri Andrist, Kiss Benedek Pétert és Török Tamás Leventét 

Külön köszönetet szeretnék mondani a testvéreimnek, Bencének és Jucinak, a testvérem barátnőjének, Nikinek, akik végig mellettem álltak, és sokszor jöttek el segíteni az építkezésben mikor nagy szükség volt rá. Ki szeretném emelni a feleségemet, Mártit, aki nemcsak sokat segített a Random folyamataiban, de tartotta bennem a lelket, amikor hetente egyszer összeomlottam, mélyrepülésben voltam, mert olyan érzésem volt, hogy ebből sosem lesz semmi. Pedig mégis lett.

Ha van bármilyen észrevételed, visszajelzésed, azt szívesen fogadom! Ha szeretnél egy Random téglát, egy Random sört, kávét vagy limonádét, gyere el és nézz be a helyre! 

És pár kép végezetül… ha pedig szeretnéd megnézni, hogy milyen most? Várunk szeretettel a 1052, Budapest, Károly körút 10. címen! Ahogy Dani, a törzsvendégünk írta: (r)A(n)DOM!

Farkas Dezső az F.W. Olin Graduate School of Business, Babson College MBA hallgatója, a Jövőt Építők Generációja Egyesület elnöke, valamint a Global Shapers Budapest Hub Alumni vezetője. Beválasztották az 50 tehetséges magyar fiatal közé. Templeton Fellow. Két TEDx előadás fűződik a nevéhez. Az ASEF Young Leaders Summit kiválasztottja Luxemburgban, valamint a Youth Leaders Forum alumnija.
0 0 Szavazatok
Article Rating
Feliratkozás
Visszajelzés
guest
1 Comment
Legrégebbi
Legújabb A legtöbb szavazattal rendelkező
Szövegközi visszajelzés
Az összes megjegyzés megtekintése!
Gábor
Gábor
6 órája

Szia Dezső! Köszi, hogy megosztottad a tapasztalatokat, érdekes volt olvasni a sok apró kihívásról és nehézségről. Hamarosan visszaköltözöm Budapestre Svájcból és biztosan beugrom egy random sörre! További sok sikert!